Text de Octavian Esanu switch to english

  Muzeul virtual de arta contemporana din R. Moldova, va gazdui citeva actiuni importante ce sau petrecut anul acesta la Chisinau. In afara de colectia permanenta pe care noi o completam in fiecare an, muzeul mai 'ofera spatiu expozitional' si pentru susutinerea altor evenimente, in opinia noastra, importante. Anul trecut (1998) acestea au fost 'Ruptura', 'Surisul Giocondei', Personala lui Mitos Micleusan. In 1999 muzeul va gazdui alte evenimente, organizate de Centrul de Arta Contemporana sau lansate in afara Centrului, dar care au aparut ca rezultat al activitatii institutiei respective. Noi nu 'depozitam' lucrarile pe principiul perioadei istorice sau virstei si "importantei" pe care societatea o acorda unor autori. 'Pe aceasi pereti sint expuse' lucrari semnate de artisti consacrati, cit si nume care sint mai putin sau chiar necunoscute inca. De exemplu, alaturi de lucrarile artistilor plastici, fara numele carora nu ne putem concepe o perioada culturala din istoria acestui pamint - Moisei Gamburd, Mihai Grecu, Valentina Rusu-Ciobanu, Andrei Sirbu, Iurie Horovschi si altii, veti intilni nume care nu va vor spune nimic, sau care spun ceva unui cerc foarte restrins de oameni. Eu totusi imi asum responsabilitatea si le pun 'pe acelasi perete', pentru ca am certitudinea ca produsul muncii lor este nu mai putin imporatant decit a celor lucrarile carora se pastreza in muzeele reale ale tarii.

  "Colectia permanenta" a muzeului se constituie din 'achizitiile' lucrarilor artistilor din R. Moldova. Textul pe care-l treceti cu vederea momentan contine foarte multe cuvinte si fraze pe care eu le asez pe pagina electronica intre ghilimele. Acest lucru se intimpla din mai multe considerente, primul fiind totusi, virtualitatea initiativei in cauza. Cuvintele - cheie care vizeaza activitatea institutiei precum urmeaza a achizitiona, a expune, a depozita si multe altele le folosesc intentionat cu scopul de a convinge cititorul despre seriozitatea intentiei noastre in ceia ce priveste necesitatea unui muzeu (real) de arta contemporana. Deocamdata insa depozitul muzeului este hard discul serverului Centrului de Arta Contemporana, care stocheaza in 'subsolurile' sale megabati de informatie ce contin lucrari si documente ale artistilor din Moldova.

  Firesc, in acest an "colectia permanenta" a fost completata cu lucrari noi. Lucrarile au fost realizate anul acesta la Chisinau in cadrul evenimentelor Centrului de Arta Contemporana. Bradley Adams originar din NYC si care hoinareste deja al treilea an prin lume, (la Chisinau a sosit din Damascus, Siria) a oferit muzeului citeva lucrari realizate in luna august in Moldova. Acestea sint citeva fotografii pe care Brad le-a facut in timp ce lucra pentru atelierul de fotografie unde fusese invitat. Portrete ale moldovenilor pe care dinsul i-a surprins in timp ce hoinarea in compania aparatului 'confectionat' dintr-o cutie de ambalaj.

  Doina Stici, artista din Chisinau, stabilita la Cluj Napoca, a realizat o serie de autoportrete. Fotografiile de frumusete si sensibilitate deosebita au fost posibil sa fie realizate cu ajutorul unei simple cutii de carton - 'camerei obscura'.

  Veaceslav Druta e prezent in cadrul "colectiei permanente" cu fotografia-instalatie "interior despre exterior". Fotografia a fost realizata pe acelasi principiu a camerei obscura (in cadrul atelierului lui Bradley Adams). Pe imaginea expusa in cutia armonicii este reprezentata armonica. Lucrarea pare ingenios conceputa prin faptul ca Slavic compune un sir de obiecte ce construiesc o 'relatie de rudenie'. Cutia ce adaposteste armonica, a fost mai apoi utailizata ca aparat de fotografiat, 'armonistul' facind o gaura minuscula pe suprafata ei. Armonica ruseasca insasi ofera mai apoi locul imaginei/ simulacrei sale.

  Lucrarea "Miinile" semnata Liviu Ignat, achizitionata de muzeu (scanindu-le la rezolutia 72 dpi) este, cum zic englezii 'last but not least' din seria de fotografii realizate in cadrul atelierului lui Bradley Adams.

  Cred ca fotografia a fost mediul artistic al anului 1999 in activitatea Centrului de Arta. Majoritatea autorilor, participanti la lucrarile taberei, au recurs la aparatul de fotografiat pentru asi realiza lucrarile. "Colectia permanenta" mai contine mostre din proiectul lui Valentin Tarna si Victor Dorosenco. Proiectul 'fara titlu' exprima patima cuplului pentru 'obiecte zburatoare', adica obiecte aruncate de unu artist pentru a fi 'prinse'/ fotografiate de unul altul.

  'Alexandru Tinei l-a pictat pe Ghena Vasiliev cu o fetita' este titlul altui set de imagini, prezent in colectie. Ceea ce l-a tentat pe Alexandru Tinei sa-l picteze pe Ghena Vasiliev, pictor cunoscut in Chisinau a fost bunatatea/ caldura sufleteasca si generozitatea acestui om.

  Un lucru care asi dori sa-l remarc tine de o observatie de a mea. In proiectele din anul acesta se simte, sau eu intuiesc o schimbare a mentalitatii multor artisti pe care eu ii inscriu la categoria 'noua GeneRati(e)'. Lucrarile capata un profil conceptual - o insusire a artei zise contemporane. Aspectul ideatic/ conceptual incepe sa domine asupra celui obiectual. In ideea acestui fenomen se inscrie proiectul cuplului Dragnev&Macari, 'Kinovari Imitatia', 'expus' in museu intr-un 'spatiu' separat. 'Administratia muzeului' a achizitionat pentru "Colectia permanenta" prima lucrare realizata in cadrul proiectului - 'PapiRrose Selavy'. O copie a alter-ego-ului lui Marcel Duchamp - 'Rose Selavy' au executat-o Dragnev&Macari in colaborare cu Bradley Adams (care in afara de faptul ca are trasaturi fizionomice similare cu cele ale marelui artist al secolului 20, mai e si nascut in aceiasi zi - 28 iulie). Autorii proiectului intentioneaza sa comande pictorilor, tuturor doritorilor sa copie o lucrare din arta secolului 20, pentru a fi incluse apoi intr-o colectie. Colectia de copii va mai servi ca 'material metodologic' pentru scolile de arta din Moldova.

  Igor Scerbina [Fazya] expune in spatiul muzeului proiectul 'Document 5. 1. 99 - Artistul contemporan ideal pentru Moldova'. 'Documentul 5.1.99' este o ancheta care-l caracterizeaza pe 'artistul ideal' din spatiul nostru geografic. Cum comenteza autorul 'pe mine ma intereseaza aspectul exterior al personajului, parametrii lui fizici, ceia ce reprezinta 'media artimetica' a artistilor participanti la CarbonArt 99'.


Contemporary Art Virtual Museum - Chisinau - Republic of Moldova
Supported & operated by SCCA Chisinau