Text de Octavian Esanu  

  Acordeon si Sfredel, o initiativa artistica lansata de Veaceslav [Slavic] Druta. Prima 'galerie' sau, eu a-si zice mai curind spatiu, deschis pentru a fi un loc de intilnire a mediului artistic (noua generatie) din capitala. Spatiul - adapost pentru pasari de curte a gazduit in luna august prima expozitie - lucrari realizate in cadrul atelierului lui Ron Sluik. 'Galeria', constructia careia artistul a inceput-o recent, am putea-o plasa in categoria 'arhitectura artistica', daca ar exista o astfel de categorie. Spun asta vizind ingeniozitatea cu care arhitectul (tot el constructorul, si seful de santier) inalta 'peretii' edificiului. Spatiul polivalent care va servi si ca atelier si ca sala de expozitie, 'incepe' de sus in jos, adica a fost construit in primul rind acoperisul, care deocamdata se sprijina pe niste imbinari ale copacilor din curte si pe ceea ce a mai gasit artistul in imediata apropiere. La inaugurare a luat cuvintul initiatorul, povestind vizitatorilor despre scopurile pe care si le propune 'institutia' respectiva. Sticla de vin (Cabernet) simbolic a fost deschisa cu ajutorul unui sfredel [dreli]. Intrebat de ce si-a numit galeria 'Acordeon si Sfredel', doua lucruri care aparent nu ar avea nimic comun, artistul raspunde "tot ce am dovedit sa construiesc pina acuma mi-a reusit numai cu ajutorul acordeonului si a unui sfredel, instrumente pe care le aveam intotdeauna la indemina".

  Seara a fost bogata si diversa cu 'mici intimplari'; de exemplu Mark Verlan a cintat la acordeon, agatat cu picoarele in sus de o funie pe care o tineau invitatii. Dupa inaugurarea spatiului 'Acordeon si Sfredel' a fost organizata o proiectie video, unde fiecare invitat a avut posibilitatea sa prezinte cinci minute dintr-un film pe care-l considera important siesi. Video-ul nu era proiectat pe un ecran alb, cum se obisnuieste, ci direct pe peretii in relief ai ocolului pentru animale, ceea ce schimba totalmente receptivitatea spectatorilor.

  'Acordeon si Sfredel' este varianta orasaneasca a lui Slavic. O alta initiativa al carei autor este 'patronul' susmentionate-i galerii se numeste 'SatElit'. Aici artistul ne invita in alt spatiu, propunindu-ne un pelerinaj culutral la tara. Gospodaria taraneasca, construita in cea mai frumoasa traditie a arhitecturii rurale din zona Orheiului Vechi, a adapostit a doua intrunire din vara aceasta a celor interesati de proiectul respectiv. De data aceasta au fost prezentate lucrarile realizate in cadrul atelierului video, condus de Colita (Nicolas Menet). Grupul de initiativa a lui Slavic a vernisat o expozitie de pictura si obiect, gasind o modalitate inedita de a expune lucrarile. A mai fost repetata inca o data ideea care a parvenit de la Ron si Colita, populara in cadrul intrunirilor si care consta in prezentarea a cite cinci minute dintr-un film/ video preferat. Ideea unui loc de intilinire a artistilor aflat intr-o zona rurala are avantajul si frumuseatea sa. Daca e sa vorbim despre o activitate artistica mai variata in Moldova atunci ne vom pomeni ca trebuie sa discutam numai in si despre capitala. Gasesc tentativa unui grup de artisti de a se retrage la tara prin lansarea unei 'resedinte pentru artisti', (inclusiv din strainatate) drept o pornire imbucuratoare si doresc din tot sufletul sa se bucure de sustinere si succes.

  Dealtfel 'Acordeon si Sfredel' si 'SatElit' nu sunt unicele porniri ale mediului artistic de la Chisianu in vara 1999. Irina Grabovan a lansat in luna august o galerie intr-unul din spatiile la demisol de pe strada Livezilor. In acest spatiu s-au desfasurat atelierele Bradley Adams si Ron Sluik, care au finalizat cu o expozitie. Cred ca demult a sosit momentul si pentru alti indivizi sau grupari de a-si rosti cuvintul 'pe scena artei contemporane' din Moldova. Pina acum pe parcursul a cinci ani de zile, lucrul asta l-a infaptuit CSAC -ul, 'instaurind' un soi de monopol asupra gindirii artistice novatoare. Cunoastem cu totii situatia economica deplorabila in care ne aflam, aceasta fiind doar una (!) din cauzele apatiei generale care a afectat in primul rind mediul cultural. Dar, indiferent de obstacole si dificultati ale tranzitiei, sunt imbucuratoare tentativele lui Veaceslav [Slavic] Druta, Irina Grabovan si Stefan Rusu de a sparge tacerea. Nu cred ca s-a renuntat la ideea unui centru de arta cum a fost Centrul Soros pentru Arta Contemporana, care gratie experientei acumulate, legaturilor stabilite si, nu in ultimul rind, a finantelor administrate, mai este inca foarte necesar pentru a sustine si promova initiativele artistilor din Moldova.


Contemporary Art Virtual Museum - Chisinau - Republic of Moldova
Supported & operated by SCCA Chisinau