Text de Octavian Esanu
switch to english

  Tabara de creatie 'CarbonArt 19999' a ajuns la a patra editie. De fapt lansarea s-a produs in 1996 cu ideea de a oferi artistilor posibilitatea de a crea intr-un mediu diferit de cel urban, concret - in padure. Ideea de a-l pune pe artist in relatie cu natura sau acel raport dihotomic [natura - cultura] la care au apelat mai multi ginditori timp de secole, ne-a servit drept imbold in activitatea Centrului Soros pentru Arta Contemporana pe parcursul a patru veri. Anul acesta 'CarbonArt'-ul s-a desfasurat in municipiul Chisinau, ceea ce a dat evenimentului un aspect, o tenta mai deosebita de anii precedenti - cind se cauta un loc mai 'izolat' de obicei in taberele devastate de (!) pioneri.
  In aceasta vara epicentrul evenimentului a fost in zona padurii Riscanu, hotelul Dinamo (unde au fost cazati participantii). Hotelul apartine societatii sportive Dinamo si este in subordinea Ministerului de Interne al republicii. Cred ca a-si putea numi organele de drept 'parteneri' in desfasurarea lucrarilor taberei de creatie chiar daca colaborarea s-a redus doar la citeva arestari ale unor artisti mai impulsivi (nu voi da numele). Pentru oaspetii din west hotelul cu service-ul traditional [sovietic] a fost un bun prilej 'de a simti pe propria piele particularitatile si romantismul comunismului estic'.

  In calitatea mea de curator al acestui eveniment, am pledat pentru o structura organizatorica mai flexibila. Artistii nu au fost solicitati sa prezinte proiecte, cum se intimpla in anii precedenti. Insufletiti de celebrul moto a lui Thierry de Duve 'Do whatever!' [fa ce vrei], participantii au avut libertatea absoluta de a improviza, ceea ce s-a adeverit ca nu e chiar atit de usor. Acest [fa ce vrei] a fost preluat de Cristian Sirbu 'la modul serios': in seara deschiderii taberei si-a distrus propriile lucrari, aduse pentru a fi 'expuse'/ demonstrate cuminte publicului. Artistul isi numeste lucrarile 'pachete', astea fiind lucruri din cele mai diverse: hirtie, ambalaje, obiecte gasite in strada, intr-un cuvint, totul ce poate fi capsat, capsatorul fiind scula cea mai importanta in creatia autorului la aceasta etapa. Eu personal gasesc ideea capsatorului foarte interesanta si actuala pentru timpul nostru. Ideea de agoniseala, de pricopsire cu bunuri este (dupa mine) aluzia la 'pachetele in care se contine totul si nimic'. Posibil sa fie o reactie a autorului la semnalele care indica ofensiva consumatorismului, american in primul rind, Coca Cola, McDonalds, MTV, s.a.

  Aceasta actiune radicala a lui Cristian Sirbu nu a fost dealtfel unica. Artem Kosoy [poet, deghenerat, virodok] - mascota CarbonArt-ului 19999, a fost invitatul nostru din Odesa. Cred ca sunt multe de spus despre acest personaj decit imi permite 'stilul' acestui text. [Russkii poet iz Odessi] se prezinta de obicei Artem, care este un descendent vadit al actionismului /radicalismului rus. Nu este greu sa-ti dai seama de acest lucru din simplu motiv ca numele lui Alexandr Brener este prea des mentionat in creatia poetului. Ceea ce-l face insa diferit este cadrul conceptual putin deplasat, pe care il numeste [bitovoi radicalism], eu a-si traduce 'radicalism cotidian', sau de toate zilele (banal). Artem a fost chemat de urgenta de acasa pentru a participa la un eveniment 'literaturnii vecer', organizat de un alt invitat de-al nostru Alexandr Petrelli, proprietarul galeriei 'Palito'. Reactia publicului la seara de lectura a fost controversata. Nu au fost spectatori care sa nu reactioneze in nici un fel la poezia lui Artem Kosoy. Unii, pur si simplu 'paraseau sala', altii urmareau 'fenomenul' cu vadit interes. Aceasta atitudine a publicului este caracteristica pentru culturile marginale. Alexandr Petrelli a citit din creatia lui Lev Rubinstein, Constantin Zvezdociotov (membru al grupului 'Muhomor') si alti reprezentanti ai literaturii conceptuale ruse. Deoarece sintem in arealul culturii ruse, voi spune in citeva cuvinte si despre galeria lui Alexandr Petrelli; galeria se numeste 'Palito', adica Palton. Spatiul expozitional este pe adevarat un palton, in care autorul expune lucrarile mai multor artisti. In seara inaugurarii taberei galeria l-a gazduit pe Serghei Anufriev, unul din cei trei membri ai 'Hermeneuticii Medicinale' [medghermenevtica], grupare artistica moscovita, iar la inchiderea celei de-a patra editii a CarbonArt-ului in galerie au fost expuse fotografiile lui Bradley Adams. Expozitia s-a incheat cu o licitatie!

  Mark Verlan - figura iconica pe scena artei contemporane chisinauene 'a facut ceea ce a vrut' - dealtfel lucru pe care-l face in fiecare zi. Sper ca pe viitor se vor spune inca multe despre creatia acestui Artist. Din experienta mea de colaborare cu Mark a-si putea sa rezum ca omul acesta este cel mai Nedisciplinat, cel mai Neorganizat, cel mai Iresponsabil pictor cu care am conlucrat vreo data. Lucrul asta, insa, nu-i incurca, ba chiar il ajuta sa fie unul dintre cei mai interesanti artisti pe care poti sa-i intilnesti la Chisinau. Evident Mark ne-a facut si 'surprize'! A tras din tun, (un tun vechi, turnat de el), 'a dormit' linga o 'alcoolica' in plina strada, s-a avintat intr-o expeditie arheologica pentru a descoperi 'ramasitele' [drevnih moldavan] - (moldovenilor antici), ba chiar a 'dereglat' circulatia masinilor pe strada Bulgara, culcindu-se intr-un hamac intins pe partea carosabila a strazii. Toate aceste 'nazbitii' Mark le numeste cu ironie [malenikii performance] - (un mic performance).

  Doua tandemuri artistice, care activeaza deja de citiva ani pe scena culturala a capitalei; Dragnev&Macari si Tarna&Dorosenko au fost prezente in cadrul CarbonArt-ului cu citeva proiecte noi. In cazul primului cuplu acesta a fost in opinia mea un proiect foarte interesant, 'Kinovari Imitatia', pe cind Tarna&Dorosenko au realizat o lucrare 'fara titlu' in traditionala tehnica a fotografiei.

  Am mentionat mai sus despre frumoasa initiativa a lui Slavic Druta. In seara inaugurarii taberei artistul a surprins placut publicul cu o 'performanta' pe care a numit-o 'Portretul lui Brejnev'. Acest portret a 'reprezentat' o melodie populara ce se interpreteaza la nuntile moldovenesti traditionale; melodia a fost interpretata la armonica ruseasca. Portretul este genul de arta care-l preocupa pe Slavic de mai mult timp. Chipul renumitului 'lider de la Kremlin', pe timpul domnirii caruia viata amintea mai mult un sfirsit de nunta moldoveneasca, atunci cind muzicantilor le scapau deja notiuni importante de ritm, armonie, tempou, face parte dintr-o serie mai mare de portrete. De exemplu patru peisaje, expuse in aceeasi seara, n-au fost altceva decit portretele buneilor artistului. Un moment impresionant de 'confuzie' a provocat filmul lui Marin Turea - 'Momentul norocului, 1966-1974'. De ce zic confuzie? Pentru ca a aparut o convingere a publicului chisinauian precum ca arta contemporana inseamna numai nazbitie sau daca vreti experiment. Posibil ca aceasta intelegere a lucrurilor rezulta si din tentativele Centrului de Arta Contemporana, care a incercat pe parcursul a patru ani de activitate sa puna accentul pe niste forme de expresie artistica inedite. Cred ca adjectivul [contemporan] care insoteste [arta] in cazul abreviaturii institutiei vizate (CSAC) nu face nici o aluzie la stil, adica la forma, ci tine mai mult de categoria timpului, raportindu-se la prezent. Filmul lui Marin Turea, prezentat pentru prima data unui public mai larg in cadrul CarbonArt-ului, a cercat sa conteste acest punct de vedere, sugerind ca o investigatie in istoria unei culturi, prin a-si expune propria viziune, ceea ce si-a propus regizorul in filmul mentionat, tine, zic eu, mai mult de mentalitatea prezentului. Filmul ofera spectatorilor posibilitatea de a revedea (poate chiar a redescoperi sau descoperi) citeva pagini glorioase din istoria culturii noastre, povestind istoria formatiei 'Noroc', colectiv care si-a inceput cariera artistica la Chisinau pe la mijlocul deceniului sapte. Grupul este considerat de mai multi cunoscatori a fi pe adevarat unul dintre pionierii miscarii rock in Uniunea Sovetica. Din cuvintele lui Marin Turea reiese ca tinta a fost in a curma tacerea in care a fost invaluit acest colectiv pe parcursul a mai bine de treizeci de ani.

  'Bunaziua - am venit' a fost genericul proiectului lui Vasile Rata. O explicatie mai detailata a lucrarii o veti gasi in spatiul acordat descrierii proiectului. Eu a-si mai spune ca partea, sa-i zicem 'tehnica' a proiectului, a constat in a incleia in locurile proiectate pentru publicitate in oras - (adica peste tot), afise pe care era imprimat chipul lui Vasile, sub care este scris 'Bunaziua amvenit'. Posterele fac aluzie la 'mutrele' politicienilor, interpretilor pop-muzic, vrajitorilor si multi altor 'izbavitori', care, tiparite pe hirtie lucioasa, au acoperit zidurile, gardurile, stilpii de electricitiate din peisajul urbei. In luna august 1999 portretul artistului aparea in vecinatate cu cel al lui Julio Iglesias, - 'invitatul de onoare' al primariei orasului. Vasile Rata nu este primul artist, care a folosit spatiul urban ca loc de desfasurare a proiectului. Igor Scerbina [Fazya] a demarat proiectul sau 'Fetele' [Faces] in 1996, la prima expozitie - Kilometrul 6, organizata de CSAC. Au trecut deja patru ani de la primele autoportrete expuse de Fazya pe strazile Chisinaului. In vara aceasta proiectul, in varianta completa a fost prezentat in cadrul CarbonArt-ului.

  La editia din acest an a 'CarbonArt'-ului prezenta oaspetilor a fost mai diversa ca de obicei. In afara de cei doi participanti despre care am mentionat mai sus (Alexandr Petrelli si Artem Kosoy) veniti din est, am gazduit si artisti sositi din vestul Europei si SUA. Bradley Adams a expus o serie de fotografii executate in Siria (tara care l-a gazduit in acest an pe artistul american) si Chisinau. Majoritatea sunt produse cu ajutorul camerei obscura si fac parte din materialul preparatoriu adus la Chisinau pentru a fi demonstrat participantilor la atelierul 'Handmade Light'.

  Walter Bartelings, sculptor olandez, a fost invitat pentru a realiza o lucrare in cadrul taberei. Artistul pe parcursul mai multor ani se limiteaza in proiectele sale la un singur material. 'Secondhand wood' sau lemn deja folosit si aruncat este colectat de Walter de prin huditele Amsterdamului pentru a fi mai apoi utilizat la constructia sculpturilor si obiectelor. Walter a sosit la Chisinau pentru stabilirea pe viitor a unei colaborari cu sculptorii din Moldova. Cred ca acest eveniment s-a produs, artistul acceptind invitatia de a participa la lucrarile unei tabere de scultpura organizata anul viitor la Ribnita, autor al ideii Stefan Rusu. Ron Sluik sosit si el de la Amsterdam, pentru a lansa un atelier de fotografie, expune o fotografie in colectia permanenta [achizitii 99] a muzeului. Imaginea este un 'shot', produs de unul dintre participantii atelierul condus de Ron, acum citiva ani in Sofia, Bulgaria. Fata de pe fotografie este un autoportret care reprezinta reactia unui dintre participantii la atelier in timpul accidentului produs in strada.

  Colita [Nicolas Menet] care a fost invitata pentru a conduce atelierul video [DV-cam], a reusit sa realizeze si citeva 'filmulete' mici. In cadrul expozitiei noastre aveti posibilitatea sa urmariti un dialog care se produce intre Mark Verlan si Nicolas Menet, ambii discutind in limba lor materna. Numai traducerea subtitrata ofera spectatorului posibilitatea de a se familiariza cu 'subiectul' acestei discutii.

  Alti doi oaspeti, prezenti la evenimentele noastre din aceasta vara, se numesc Luan Nel si Ilya Rabinovici. Ambii fac studiile la Amsterdam, dar isi au originea pe meleaguri mai indepartate. Ilya s-a nascut la Chisinau, apoi, pe cind avea sapte ani, a plecat la Tel - Aviv; iar Luan a parcurs o distanta mai mare, venind de la Johannesburg, Africa de Sud. Aflindu-se in Moldova pentru realizarea unui proiect - un film in care vor cerca sa stabileasca/ gaseasca o legatura intre trei orase diferite ca amplasare geografica in primul rind; Chisinau, Johannesburg si Tel - Aviv, ei au mai avut prilejul sa comunice cu colegii lor 'de breasla' din capitala Republicii Moldova.


Curator:
Octavian Esanu

Participanti:

Cristian Sirbu (Md)

Artiom Kosoy (Ukr)

Mark Verlan (MFP)

Vasile Rata (Md/Rom)

Igor Scerbina [Fazya] (Md)

Alexandr Petrelli (Rus/Ukr)

Veaceslav [Slavic] Druta (Md)

[Colita] Nicolas Menet (Fr)

Stefan Rusu (Md/Rom)

Ron Sluik (Nd)

Doina Stici (Md/Rom)

Marin Turea (Md)

J. Bradley Adams (SUA/Siria)

Pavel Braila (Md)

Walter Bartelings (Nd)

Liviu Ignat (Md)

Ion Tcaci (Md)

Alexandru Tinei (Md)

Irina Grabovan (Md)

Dragnev/Macari (Md)

Tarna/Dorosenko (Md)

Dan McKereghan (USA)

Serghey Popovski (Md)




Contemporary Art Virtual Museum - Chisinau - Republic of Moldova
Supported & operated by SCCA Chisinau